MOST KOSMONAUTŮ

Most kosmonautů se nachází nedaleko centra Českých Budějovic, přechází řeku Malší a páteřní pěší a cyklostezky, jež tok v intravilánu města na obou březích sledují. Paradoxně je intenzivnější pohyb cyklistů a pěších pod mostem, než na něm. Most slouží především pro automobily – je součástí trasy městského okruhu. I pro tento paradox navrhujeme jednoduchý a ladný most, který přirozeně zapadne do blízkých i vzdálenějších pohledů podél řeky. Most, který bude funkční pro auta, a příjemný pro pěší i cyklisty.

Most je významným město- tvorným prvkem, obzvláště v situacích nedaleko centra. Navržené řešení je proto nejen funkčním inženýrským objektem, ale též precizně provedené dílo s důrazem na detail a tvarování všech prvků konstrukce, barevnost i materiály.

Elegantní křivka oblouku spojuje oba břehy a dotýká a inspiruje se z tradice tvarosloví dalších mostů nedaleko po i proti proudu řeky. Lapidární tvar oblouku (v našem případě je základním tvarem výřez sinusoidy) je čitelný a samozřejmý – křivky konstrukce přirozeně vedou pohyb v okolí i pod mostem. Řešení kombinuje tradiční materiály – beton a ocel na konstrukční prvky, dřevěný obklad, kovové prvky a nerezové sítě na plochách kolem pěších a cyklostezek. Na tvarování mostu navazuje i zpracování předpolí, řešící propojení stezek kolem řeky přes most, pracuje s tvarem a materiály, které jsou použity na mostě.

Vzhledem k intenzitě provozu podél řeky bude most exponován i z podhledu – je proto esteticky zpracována i spodní strana konstrukce, včetně zakrytí dutin pro vedení inženýrských sítí.

Díky blízkosti nového parku Dukelská, i rozptylového prostoru u vědecké knihovny necítíme potřebu výrazně rozvíjet pobytovou funkci předpolí mostu – byť zpracování těchto prostor operuje se zelení, přirozenými trasami pěších i cyklistů, plochami pro odpočinek, mobiliářem a výtvarným dílem.

Samozřejmostí je také přístup k vodě pro další zintenzivnění sportovně-rekreační funkce řeky.

Návrh jemně pracuje i s linií pravého břehu – úprava břehu posouvá rozšíření koryta řeky až za severní hranu mostu (mezi modrým mostem a mostem kosmonautů bude koryto řeky stejnoměrně široké), čímž získá prostor na podjezdnou výšku i přirozenější trasování stezky na pravém břehu pod mostem.

projekční tým:    
Ing. arch. Jan Fousek
Ing. arch. Daniel Pexa

VIN Consult s.r.o.

on-line odkaz:     
ke stažení: